Kota Ezawa. The Crime of Art 24.11.2016 – 28.01.2017
Invitation / Einladung
Invitation / Einladung 1/3
Kota Ezawa, Adele Bloch Bauer (by Gustav Klimt), 2016, LED Lightbox, 138 x 138 cm
Kota Ezawa, Adele Bloch Bauer (by Gustav Klimt), 2016, LED Lightbox, 138 x 138 cm 2/3
Kota Ezawa, The Concert (by Jan Vermeer), 2016, LED Lightbox
Kota Ezawa, The Concert (by Jan Vermeer), 2016, LED Lightbox 3/3

THE CRIME OF ART

Kota Ezawa

Ausstellungsdauer: 24. Nov.  2016 – 28. Jan. 2017

 

Zeitgleich sind Arbeiten des Künstlers in der Ausstellung ‘Zur Sache Schätzchen’

von 1. Dez. 2016 bis 29. Jan. 2017 in der Pasinger Fabrik München zu sehen.

 

In der Ausstellung The Crime of Art präsentiert Kota Ezawa eine Reihe von Leuchtkästen bereits existierender Kunstwerke, die durch Raub oder Vandalismus Teil einer Kriminalgeschichte wurden. Zu sehen sind unter anderem eine Aneignung des Portraits von Adele Bloch-Bauer von Gustav Klimt, das während der Nazi-Herrschaft enteignet, und erst spät der rechtmäßigen Erbin Maria Altmann zurückgegeben wurde. 2006 wurde es von dem New Yorker Sammler Ronald Lauter für die Neue Galerie in Manhatten zu einem Rekordpreis erworben. Ebenfalls Teil der Ausstellung sind u. a. Adaptionen von „Nebelschwaden“ von Caspar David Friedrich, das 1994 aus der Schirn Kunsthalle entwendet wurde und „Das Konzert“ von Johannes Vermeer, welches 1990 im Isabella Stewart Gardener Museum in Boston gestohlen wurde und bis heute nicht wieder aufgetaucht ist.

Aus aktuellem Anlaß präsentieren wir auch die 2013 entstandene Animation „Take Off“, die traditionelle Abschiedsszene des scheidenden amerikanischen Präsidenten, der vom neuen Amtsinhaber zum Helikopter begleitet wird. Das Footage beruht seinerzeit auf dem Abschied von Georg W. Bush aus dem Weißen Haus. Und wird sich während der Laufzeit der Ausstellung wiederholen, in dem Obama das Weiße Haus verlassen wird.

Kota Ezawa überarbeitet meist vorgefundene Bilder der Populärkultur, des Films und der Kunstgeschichte, indem er diese auf flächige digitale Bilder reduziert. Hierfür entfernt er überflüssige Details und entscheidet sich bewusst für eine simplifizierte Version, die einfach erkennbar ist, aber wirkstark bleibt. Dies ist das Resultat einer Beschäftigung mit dem menschlichen Seh- und Erinnerungsverhalten und ihren Einfluss auf den Betrachter. Auf welche Weise Bilder unsere Erfahrung beeinflussen und unser Gedächtnis prägen, ist die Hauptintension von Kota Ezawa im Hinblick auf seine Kunst. Seine Arbeit ist interdisziplinär angelegt und demzufolge wird sie auch multimedial produziert.

Einzelausstellung (Auswahl): Chrysler Museum of Art in Norfolk, VA (2015), the Albright Knox Art Gallery in Buffalo, New York (2013), the Vancouver Art Gallery’s outdoor exhibition space Offsite (2012), the Hayward Gallery Project Space in London (2007). Ausstellungen (Auswahl): Out of the Ordinary - Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington DC (2013), After Photoshop - The Metropolitan Museum of Art, New York, NY (2012), The More Things Change at San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco, CA (2011), Last Year at Marienbad, Kunsthalle Bremen und Galerie Rudolfinum, Prag (2016). Preise (Auswahl): SECA Art Award of the San Francisco Museum of Modern Art (2006), Eureka Fellowship from the Fleishhacker Foundation (2010), The Louis Comfort Tiffany Foundation Biennial Award (2003).

Kota Ezawa lebt und arbeitet in Oakland Kalifornien.

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THE CRIME OF ART

Kota Ezawa

Duration of exhibition: Nov. 24, 2016 – Jan. 28, 2017

 

Simultaneously, Ezawa’s work will be featured at the Pasinger Fabrik in Munich

in ‘Zur Sache Schätzchen’ from Dec. 1, 2016 – Jan. 29, 2017.

 

We are proud to announce our second solo exhibition with the Japanese-German artist Kota Ezawa.

In The Crime of Art Kota Ezawa presents a series of lightboxes that reference theft, misappropriation and vandalism. Among Ezawa’s work is a version of Gustav Klimt’s “Portrait of Adele Bloch Bauer I” that was stolen by the Nazis before being returned to its rightful owner Maria Altman in 2006. Also on display are recreations of Caspar David Friedrich’s “Nebelschwaden” stolen from the SCHRIN Kunsthalle in 1994 and Johannes Vermeer’s “The Concert” stolen from the Isabella Stewart Gardner Museum in Boston in 1990.

In the video space, Ezawa’s 2013 watercolor animation “Take Off,” which chronicles George W. Bush’s last day in office, is paired with a watercolor painting entitled “Group Therapy.” Only weeks after the most recent US election, Ezawa’s video acts as a reminder of the stark contrast in global sentiments towards America at the beginning and at the end of the Obama era.

Kota Ezawa often reworks images from popular culture, film and art history, stripping them down to their core elements. His simplified versions remain easily recognizable and potent; the result of a process that illuminates the hold certain images have on their viewers. Working in a range of mediums such as digital animation, slide projections, light boxes, paper cut-outs, collage, print, and wood sculptures, Ezawa maintains a keen awareness of how images shape our experience and memory of events.

His work has been displayed in museum solo exhibitions including at the Chrysler Museum of Art in Norfolk, VA (2015), the Albright Knox Art Gallery in Buffalo, New York (2013), the Vancouver Art Gallery’s outdoor exhibition space Offsite (2012) and the Hayward Gallery Project Space in London (2007). His work has been included in group exhibitions such as, Out of the Ordinary at the Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington DC (2013), After Photoshop at The Metropolitan Museum of Art, New York, NY (2012), and The More Things Change at San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco, CA (2011). Ezawa’s work has earned a number of awards, including the SECA Art Award of the San Francisco Museum of Modern Art (2006), a Eureka Fellowship from the Fleishhacker Foundation (2010) and the Louis Comfort Tiffany Foundation Biennial Award (2003).

His work is included in renowned collections such as: Metropolitan Museum of Art, New York; Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington, DC; MOMA, New York; San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco; J. Paul Getty Museum, Los Angeles, among others.

Kota Ezawa lives and works in Oakland, California.